Zelf doen of een grafisch ontwerper inschakelen?

Afgelopen week overkwam het me weer: “Oh, ben jij vormgever? Weet jij een handig programma waarin ik zelf een boek kan maken?”. Ook op Facebook zie ik dit soort berichtjes voorbij komen: ‘Wie weet een site om goedkoop een logo te genereren?’ Daarom deze week 3 redenen voor de Doe-Het-Lekker-Zelf-aanpak en  ook 3 redenen om juist wel een professional een logo voor je te laten ontwerpen.

Wanneer doe je het zelf en wanneer huur je iemand in? Voor mij persoonlijk zijn de belangrijkste afwegingen ‘budget’,  ‘kwaliteit’ en ‘tijd’.

De Doe-het-lekker-zelf-aanpak

Ook ik doe dingen lekker zelf. Als ik het geld had, dan zou ik een hoveniersbedrijf mijn tuin onder handen laten nemen. Of beter gezegd, als ik er geld voor opzij zou leggen, dan had ik nu een tuinman. Ik heb het er (nog) niet voor over en ik vind zelf tuinieren best leuk (ahum). Terug naar het onderwerp. Met een logo bedoel ik een woord of afbeelding (beeldmerk) dat de lading van jouw product of dienst aardig dekt. Een logo hoeft dus geen plaatje te zijn maar kan ook de naam van jouw product of dienst zijn.

  1. Budget – Heb je het geld er niet voor (over) om een vormgever jouw logo te laten ontwerpen en vind je dat je het ook zelf kan, dan dat is prima. Mijn tip voor jou: Begin – voordat je wat maakt – eerst met het kijken naar logo’s van anderen. Niet om deze te kopiëren maar juist om te bepalen wat je mooi vindt en waarom dat dan zo is. Door dit te doen, kom je er achter welke stijl je aanspreekt. Je wilt toch een logo dat persoonlijk en effectief is. Maak na deze inventarisatie verschillende schetsen (om te schetsen, hoef je niet te kunnen tekenen), en ga als laatste stap naar zo’n (gratis) logo generator. Op deze wijze weetje beter hoe jouw logo er ongeveer uit zou moeten komen te zien. En welke richting je op wilt gaan qua uitstraling. Dit is ook zeker aan te bevelen in het geval je toch met een grafisch ontwerper in zee gaat.
  1. Enthousiasme – Je hebt een idee voor een nieuw product of dienst en je bent super enthousiast. Er borrelt van alles in je op aan kleuren, vormen en woorden voor een fantastisch logo. Ga aan de slag! Pak een potlood, marker of doe het desnoods in Word (“Argh!”), breng die ideeën tot leven. Sommige bekende en goed werkende logo’s zijn niet op de ontwerptafel bedacht maar gewoon door iemand die enthousiast was over zijn product. Voorbeelden hiervan zijn de logo’s van ‘Barbie’ en ‘LEGO’.
  2. Groei – Een logo blijft door de jaren herkenbaar en groeit met je mee. Sommige logo’s worden na verloop van tijd toch ingewisseld, omdat ze echt niet goed zijn of omdat het bedrijf een nieuwe weg is ingeslagen. Ben je een starter, dan kan het verstandig zijn om (voorlopig) met een zelf bedacht logo aan de slag te gaan. Misschien verandert je product of weet je nog niet goed wat je op logo-gebied precies wilt. Een logo kan zo simpel en doeltreffend zijn als het Google-logo. Gewoon een naam in een duidelijk lettertype. En zelfs het Google-logo is ondertussen (heel minimaal) aangepast.

De Professionele hulp

Ik heb ooit zelf mijn haar geknipt en dat was blijkbaar zo goed gelukt dat iedereen ook zag dat ik zelf mijn haar had geknipt. Inmiddels heb ik aardig wat kappers versleten. Sommige kappers luisterden naar mijn wensen en deden precies wat ik wilde. Maar waren niet zo professioneel genoeg om mij te vertellen dat het kapsel helemaal niet bij mij paste. Andere kappers luisterden helemaal niet naar mijn wensen en deden lekker zelf wat ze leuk vonden. Inmiddels heb ik de perfecte kapper gevonden; eentje die luistert naar wat ik wil en tegelijkertijd mijn ideeën bijstuurt met kennis, ervaring en soms een voorstel waar ik helemaal niet aan dacht. Uiteindelijk willen de kapper en ik hetzelfde: een hoofd met haar erop waar naar het prettig is om te kijken. Een verhaal met een moraal.. Terug naar de grafisch ontwerper:

  1. Kwaliteit – Je bent enthousiast over jouw product en je hebt onderzoek gedaan naar wat jij mooi vindt. Nu ben je klaar om jouw logo door een professional te laten ontwerpen. Je wilt een professionele uitstraling en daarom ben je op zoek naar een grafisch ontwerper. Je ziet de ontwerper niet als een noodzakelijk kwaad of als het verlengde van jouw muisarm. Dit is iemand die (jarenlange) ervaring heeft op vormgevingsgebied en daarom zet je die kwaliteiten en ervaring voor jouw bedrijf in. De grafisch ontwerper wil namelijk hetzelfde als jij: jouw verhaal of missie zo goed mogelijk (visueel) vertellen.
  2. Tijdwinst – Het is mij opgevallen dat bedrijven sneller een grafisch ontwerper in huren dan dat individuele personen dit doen. Vaak is er bij zo’n bedrijf natuurlijk een budget voor. Bedrijven weten dat het uitbesteden van specifieke taken een beter en sneller resultaat oplevert dan dat een medewerker het zelf even opknapt. Voor een logo ontwerp mag je wel een paar schetsrondes en correctierondes verwachten voordat het echt jouw logo is. Spreek van te voren af of je een pakketprijs betaalt of dat de ontwerper volgens een uurtarief werkt (en hoeveel uur die dan denkt nodig te zullen hebben).
  3. Originaliteit – Over smaak valt te twisten. Een grafisch ontwerper zal je daarin tot op zekere hoogte tegemoet willen komen, maar er is een grens. Een van mijn vroegere werkgevers zei eens getergd na een gesprek met een klant: “Willen ze een drol, dan krijgen ze een drol”. Kies een grafisch ontwerper die qua stijl in jouw straatje past en goed naar je luistert. Luister op jouw beurt naar wat deze je voorstelt, ook ingeval het iets is waar je zelf helemaal niet aan hebt zitten denken. Want die drol.. die kun je zelf wel draaien.

Hoe kies je een goede grafisch ontwerper:

  • Vraag om je heen of iemand goede ervaringen heeft met een bepaalde ontwerper.
  • Bekijk het portfolio. Spreekt het werk je aan? Is het origineel? Ja? Ga dan door.
  • Vergelijk prijzen. Een goedkoop uurtarief kan toch duur zijn wanneer er heel veel uren of correctie nodig zijn. Vergelijk naast de prijs ook de kwaliteit van het werk, zie het vorige punt.
  • Vertel wat je wilt, maar laat wel ruimte voor originaliteit en inbreng van de ander. Anders kun je net zo goed je neefje (die zo goed is met computers ) vragen om een logo na te maken.
  • Kijk niet gek op wanneer de ontwerper je vraagt wat jouw probleem is (op vormgevingsgebied). Wat je wilt bereiken met je logo/uitstraling. Een beetje ontwerper vraagt door.
  • Luister naar je gevoel en waag de sprong.. Wij ontwerpers bijten niet.
Lisbeth van Lintel zeg