Must reads

De vakantieperiode is weer voorbij. De tijd om te reizen, te lummelen en te lezen. Tijdens deze zomermaanden heb ik een aantal boeken ingeslagen en (nog niet uit)gelezen. De eerste op mijn boekenlijst is meteen de reden van deze blog.

Het beantwoord namelijk mijn vraag waarom het mij vorig jaar wel lukte om elke week een blog de wijde wereld in te slingeren, en waarom het dit jaar veel lastiger voor mij blijkt te zijn om maandelijks iets op papier te zetten. Lees mee en ontdek.

cover UitstelgedragEERSTE HULP BIJ UitstelgedragTanja van Essen en Henri C. Schouwenburg.

Ik zag het boek, leende het van de bieb en ik ben er zonder uitstel in gaan lezen. Uitstelgedrag is iets wat iedereen kent en (zelf) schuldig aan is. Helemaal niet erg, behalve als het een probleem is. Ik neem me iets voor om te doen omdat het:

a) goed voor me is, of;
b) ik het leuk vind en misschien ook;
c) omdat het me iets gaat opleveren.

En toch begin ik er niet/te laat aan omdat ik me laat afleiden door:

a) mijn telefoon;
b) een (ander) boek of heel vaak;
c) een onbenullig klusje.

EERSTE HULP BIJ Uitstelgedrag legt op een heldere manier uit waarom ik dat dus doe en hoe ik onder het uitstelgedrag uit kan komen. Een tipje van de sluier: mijn motivatie om iets te doen is opgebouwd uit drie onderdelen:
1. Beloning;
2. Succesverwachting en;
3. Beloningstermijn.
Stel dat ik besluit om de komende tien jaar, iedere dag 1 euro te sparen. Ik verwacht dat ik dat wel kan (Check Succesverwachting), de beloning is 3.650 euro! Wow! (Check Beloning). Maar wacht eens even.. daar moet ik wel 10 jaar op wachten.. Dat is 9 jaar te lang (Fail Beloningstermijn).

Daarom vond ik het dus makkelijker om iedere week een blog te schrijven vorig jaar in tegenstelling tot dit jaar ‘slechts’ elke maand een pennen-roersel op te hoesten. De beloning en de succesverwachting zijn hetzelfde gebleven (‘leuk om een stukje te schrijven ‘en ‘dat kan ik wel’). Maar de beloningstermijn is daarentegen verschoven van een week naar 4 weken. Resultaat: het levert mij minder vaak – slechts 1 x per maand tegenover elke week – een gevoel van voldoening op. Daarbij komt nog dat het – zogenaamd – makkelijker is geworden om het schrijven van een blog uit te stellen; ik heb immers iedere maand nog 30 dagen om mijn deadline te halen.. Die ik dus vaak mis (nu ook). Na dit stukje zelfinzicht gaan we snel door naar het tweede boek.

cover Design is storytellingDesign is storytellingEllen Lupton.

Als je wel eens verschillende boeken over ontwerp en typografie doorgebladerd hebt , dan is de kans groot dat je een boek van Ellen Lupton in handen hebt gehad. Ze is een grafisch ontwerper en schrijft veel en uitgebreid over het ontwerp-vak. Zo ook het boek Design is storytelling. Grafisch ontwerp = visuele communicatie = verhaal. Behandel je een ontwerpproces als een verhaal, zo stelt Ellen, dan kun je ook aan de slag met de regels en ‘tools’ van het storytelling bij het ontwerpen.
Een voorbeeld aan de hand van het getal 3. Een verhaal bestaat uit drie delen (het begin, het midden en het eind). In sprookjes zijn er 3 wensen, 3 biggetjes of 3 zussen. In het ontwerp van een webshop zijn er vaak slechts drie stappen: Kies, Koop en Bestel. Er zijn er natuurlijk een paar meer, maar deze extra handelingen zijn ondergebracht onder de grote 3 hoofdstappen. Zijn het er meer dan 4 stappen, dan verliest een eventuele koper al snel het overzicht en zelfs de lust om iets te kopen. 3 is in dit geval een sprookjesachtig getal. Laten we door gaan naar boek 3 (ha-ha).

cover calimeromarketingCalimeromarketing 3.0Karen Romme.

Met als ondertitel: ‘De slimme marketingsfilosofie voor ondernemers, van zzp tot mkb’, voel je je met dit boek in handen meteen een stuk slimmer, een mooi begin! Karen Romme vertelt in het voorwoord dat ze het bij dit ene boek zal houden met af en toe een update. Ook benadrukt ze dat dit een ‘filosofie’ is, een idee hoe een freelancer/ondernemer haar manier van marketing succesvol kan inzetten. Dat klinkt al sympathiek en Karen deelt met ons lezers de 10 spelregels. Wil ik een ondernemer zijn die naar klanten zoekt als spelden in een hooiberg? Of wil ik een ondernemer zijn die als een vuurtoren haar licht laat schijnen en klanten de weg naar mij toe wijst? Ja graag! Het begint met regel 1, de basis van de hele onderneming: Weest trots op je bedrijf. Niet bedrijfje, niks hobby of iets wat je er maar bij doet. Ik ben trots op mijn grafisch ontwerp bedrijf. Zo die staat.
Karen zegt het er niet bij, maar ik denk het wel: als ik niet trots ben op mijn eigen onderneming, welk bestaansrecht heeft het dan? Wie is er dan trots op? Manlief, vrienden en familie – dat wel – maar in de eerste plaats zal ik, ikzelf trots willen zijn op mijn ‘kind’. En dat ben ik. Trots en net als een ‘gewone’ ouder maak ik me ook wel eens zorgen of ik het goed doe, en erger.. vergelijk ik mezelf met anderen. Helemaal niet nodig, ik lees gewoon dit boek. Aanrader!

Dit waren ze dan, mijn drie boeken die ik je als ontwerper, kennisvergaarder en fanatieke lezer van harte aanbeveel. Heb jij nog boekentips voor mij? Laat het me maar weten in het commentaar hieronder. Dankje!

Ps (Vooruit nog eentje dan, geen boek maar een blog: Marloes de Vries over freelance zaken, grafisch ontwerp en heel veel illustraties (ook te volgen op instagram), tot mijn schande pas ontdekt, maar nu al fan!

Blog Marloes de Vries