Hoe een melkpak aan storytelling doet

Wij, Nederlanders houden van zuivel. Melk is goed voor elk. Melk de witte motor. Wij ruiken zelfs naar zuivel heb ik mij laten vertellen. In het schap staan de melk-, yoghurt-, en karnemelk-pakken in rijen van drie opgesteld. Melk is wit. Maar plots staat er een ander kleur melkpak in het schap. Zuivelmerk Arla is met haar verpakkingen van wit naar bruin gegaan. Ik vind het top!

Ouderwets

Bruin verpakkingsmateriaal werd al gebruikt bij de kruidenier, de voorloper van de supermarkt. Ik ken het van een tekening van Ot en Sien. Deze kinderen gingen samen suiker kopen, netjes verpakt door de kruidenier in bruin pakpapier. Nu is alles al voorverpakt, zelfs de komkommer en bananen komen met een glimmend plastiek in de super. Bruin-kartonachtig papier heeft de uitstraling van vroeger. En ook van ambachtelijk gemaakt en persoonlijk voor jou ingepakt. Door bruin papier wordt je weer een Sien of Ot die naar de kruidenier gaat voor een boodschap.

Kunst

Ik ken het bruine papier van de kunst- en schilderwinkel. Daar wordt papier vaak ter bescherming in bruin papier verpakt. Het is ook fijn papier om op te tekenen. Het voelt wat ruwer aan, ruwer dan het witte papier. Het melkpak van Arla voelt voor mij dan ook ‘echter’ aan. Gevoel laat zich niet altijd zo makkelijk vangen. En daar komt dan ‘storytelling’ bij om de hoek kijken. Ik vind het knap dat door alleen al een kleur van een melkpak ik heel blij kan worden. Dit merk is trouwens niet de enige die op bruin is overgestapt. Voor de biologische lijn van Campina zijn de pakken nu ook bruin-gekleurd, alleen wel met een glad laagje erover heen. Het pak van Arla voelt dan ook lekkerder. En dat is nu net waar het omgaat, het gevoel. Als ik voor een schap sta, geven prijs, kwaliteit en ook gevoel de doorslag bij wat ik koop.

Super

Een rondje super leert dat vooral biologische merken bruinkleurig verpakkingsmateriaal gebruiken. Maar ook een chips fabrikant die ‘hand-gebakken’ chips verkoopt, gebruikt dezelfde tactiek van kleur en verpakkingsmateriaal. En of je er nu bewust van bent of niet, het ‘helpt’ in je keuze bij een aankoop doordat het artikel opvalt en door het verhaal erachter.