6 Super Social Media tips die je op weg gaan helpen!

Mijn hoofd zit vol met informatie over hashtags, Facebook-posts, tweets, planningen, Hootsuite, call to action, elevator pitches, USP en inhaakmomenten. Afgelopen week ben ik bij drie (!) workshops geweest over social media*. En ik weet nu even niet waar te beginnen. En daarom dit volgende lijstje met zes tips..

  1. PLAN. Wil je een post delen op jouw zakelijk Facebook-pagina over bijvoorbeeld de workshop die je zo gaat volgen, plan deze dan van te voren in. Wel zo handig, want dan hoef je niet tijdens het introductierondje nog snel een tekstje op je mobiel te typen. Je kunt op Facebook heel makkelijk een bericht inplannen of je kunt gebruik maken van een programma zoals Hootsuite. Deze is ook te gebruiken voor het inplannen van berichten op Twitter en Instagram. Het is even zoeken maar er is ook een gratis versie van Hootsuite.
  2. MISSIE. Wat wil je vertellen en waarom? Stel je missie of pitch vast. Dat geeft een doel en focus. In mijn geval: ‘Als grafisch ontwerper werk ik in de wereld van visuele communicatie. Alles wat je om je heen kunt lezen en wat informatie overbrengt, is ooit als een idee begonnen. Het is mijn doel om ideeën zo vorm te geven dat het de boodschap versterkt. Bijvoorbeeld als een logo, een tijdschrift of een huisstijl. Kort gezegd: ‘Ik geef vorm aan jouw verhaal’.’
  3. KIES. Plaats je iets op Twitter? Gebruik dan niet dezelfde tekst voor Facebook. Facebook is meer om contact te (onder)houden. Instagram is om te inspireren, LinkedIn is een platform om je zakelijke contacten bij te houden en Twitter is voor de korte nieuwsupdates. Twitter is tegenwoordig uitgebreid van 140 naar 280 tekens die je mag plaatsen, dus je kunt iets meer vertellen ;0)
  4. INHAKEN. Aan elke dag van het jaar is wel een speciaal iets gekoppeld. 19 April is het bijvoorbeeld ‘Secretaresse-dag’. Kun je daar wat mee?, bedenk dan van te voren wat je hierover kwijt wil of als dienst kan aanbieden. Er zijn handige jaarschema’s online te vinden. En heb je even geen inspiratie om iets te posten? Heel handig om dan even zo’n kalender te checken.
  5. CONTENT. Een mooi Engels woord voor inhoud. Wat je plaatst, of het nu een foto is of een tekst, vraag jezelf af ‘Wat heeft de ander eraan?’ en ‘Wat is mijn doel hiermee?’ Je kunt ervoor kiezen om alles wat jij leuk vindt het web op te slingeren.Maar maak het dan in elk geval persoonlijk, vanuit jezelf en naar de ander toe. Met andere woorden, wees niet alleen een zender maar ook een ontvanger..
  6. ONDERZOEK. Mijn persoonlijke tip: volg workshops en lees het boek ‘BlogBoek’ van Kelly Deriemaeker (hier is haar blog). Ook als je niet wilt bloggen is het een nuttig en leuk boek om op je nachtkastje te hebben liggen. Met tips over content schrijven en bijvoorbeeld hoe je werk in te plannen (zie tip 1).

Dit waren ze voor nu. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Dit lijstje heeft mij geholpen om weer wat rust in mijn hoofd te krijgen. En ik heb er zin om met het geleerde aan de slag te gaan. Heb jij nog tips voor mij? Ik hoor ze graag.

* De drie workshops waren: 1: Google SEO tijdens de Dag van de ZZP, 2: Social Media, doe het lekker zelf (Trans4mate en Hageman Marketing en Communicatie en 3: IVN Landelijk Social Media Workshop.

Lisbeth van Lintel Social Media tips